Jak jsem poškodila myčku a své nové auto – empatie v praxi

“Empatie v praxi – od lidí, kteří nikdy nebyli na školení.”

V srpnu jsem zdemolovala své milované auto. Na nového miláčka jsem čekala 4 měsíce. V lednu jsem si pro ni došla. Za dva týdny však byla jako čuňátko, tak jsem si řekla, že ji vezmu do myčky. „Ta bude valit oči.“ Oči jsem valila já.

Multitasking – zkáza lidstva.

Najížděla jsem do myčky, v jedné ruce vynikající sendvič a ještě jsem při tom telefonovala.
Hádejte, co se stalo?
Najela jsem úplně blbě. Myčka se rozjela, rána jak z děla, auto poskočilo, sendvič na kostýmu. Co teď? Zavřená v myčce jsem HRŮZOU ANI NEDÝCHALA. Bála jsem se vystoupit, co kdyby se náhodou ta příšera ještě rozjela …

STRACH SE MĚNÍ VE VZTEK

Zatelefonovala jsem tedy na benzinku, že se asi „něco“ stalo s myčkou a ať mě prosím přijdou vysvobodit. Přišla obsluha. Tady jsem se s empatií tedy nesetkala. „No, to snad není možný. To se tady ještě nikdy nikomu nestalo. Vy jste najela úplně blbě a poškodila jste nám myčku. Jdu zavolat majiteli.“ MŮJ STRACH SE ZMĚNIL VE VZTEK. Říkala jsem si: „Bába jedna, co mi tady nadává ….“.

VZTEK SE MĚNÍ VE VDĚČNOST A ÚCTU

Za chvíli přijel majitel i s přítelkyní. Čekala jsem nervózního čtyřicátníka, který mi vynadá a určitě na mě přilepí ceduli „Persona non grata“. Tak to jsem se teda spletla. Přišli dva mladí, sympatičtí lidé. Pan majitel a jeho přítelkyně. Pan majitel byl naprosto klidný, měla jsem pocit, že i nešťastný, z toho, co se stalo. Jeho přítelkyně se mnou soucítila „to se nám ženám někdy stává“. Žádné ironické poznámky. Pan majitel všechno sepsal a nafotil.  Můj vztek zmizel a upřímně jsem se omluvila. Nakonec mi ještě řekl, že příští mytí mám zdarma a obsluha pumpy mě bude navigovat. CÍTILA JSEM VDĚČNOST A ÚCTU. No co, vždyť se nic strašného nestalo.

NADHLED

Volám svému servismanovi. Velmi spolehlivý a sympatický člověk. Můj vnitřní hlas mi ale našeptával: „Už si určitě zablokuje Tvůj mobil, pořád máš nějaké problémy s autem (spoustu drobných nehod – škrábanců a jedna pořádná)“. Čirou náhodou servisman jel zrovna okolo, tak přibrzdil u benzinky a dostala jsem další projev empatie: „No, co, poškozenej blatník a nárazník. Aspoň je pokřtěná. To se vyklepne a přelákne.“ OPĚT JSEM ZAŽÍVALA POCITY VDĚČNOSTI A PŘIDAL SE I NADHLED.

HUMOR

Ve finále jsem se po týdnu znovu odhodlala jet do myčky. Pro začátek jsem si vybrala jinou myčkou. Při nákupu kupónu jsem, jako extravert, hned použila svůj osvědčený obranný mechanismus pro snížení úzkosti. Paní jsem řekla, že mám hrůzu z myčky a co se mi před týdnem stalo. Opět jsem se setkala s neuvěřitelnou empatií. Je jedno, jestli ta příhoda je pravdivá nebo ne, ale paní mi řekla toto: „Představte si, že minulý týden tady byl jeden pán a ten najel tak blbě, že mu to urvalo celý blatník. A ještě k tomu, to auto měl odpoledne prodávat.“  HUMOR.

Někteří lidé jsou fakt úžasní a vůbec nezáleží na tom, jak dopadly prezidentské volby!

Všimněte si domněnek, reality a transformace emocí. Máme velkou moc nad vlastními emocemi i nad emocemi druhých. Jsem opravdu ráda, že jsem mohla pozorovat svůj vnitřní svět u této vnější události.

Radka

Pokud si přejete, přihlašte se k odběru našeho newsletteru zde.